Fysik-sektionen kommer - om stöd ges av KK-stiftelsen - under vårterminen 1997 att delta i ett pilotprojekt för fortbildning av lärare. I samverkan med media-producenter och med lärare vid några gymnasier kommer material om modern fysik att utvecklas och provas i skolmiljö. Erfarenheter från detta arbete kommer naturligtvis att komma utbildningen vid CTH tillgodo.
Några kurser utnyttjar WWW-material, se t.ex.
Sektionens verksamhetsplan, kursplaner m.m. finns on-line, med länkar från sektionens hemsida
"Information technologies are more like clothes than like fire. Fire is a
wonderful technology because, without knowing anything about how it
operates, you can get warm just standing close by. People sometimes find
computers, televisions, and telecommunications frustrating because they expect
these devices to radiate knowledge. But all information technologies are more
like clothes; to get a benefit, you must make them a part of your personal
space, tailored to your needs. .... The most significant influence on education will not be the building of a ubiquitous, top-down computing and communication infrastructure for our society; but the development of a second, bottom-up human infrastructure of wise designers, educators and learners." Prof. Chris Dede, Graduate School of Education, George Mason University, Virginia, in "Testimony to the US Congress, House of Representatives, Joint Hearing on Educational Technologies in the 21st Century", Oktober 1995 |
Nedan följer svar på några av de mer detaljerade frågorna.
Fysiksektionen har ovanligt väl samordnade datorresurser. "Fysikdatorn" administrerar ett unix-system för hela sektionen. Samordningen ger ökade möjligheter till kontinuitet och kompetens m.a.p. systemadministration och användarstöd. Stöd ges också i huvudsak till Mac-användare. Denna service finansieras i stor utsträckning genom medel från sektionen. Datorer har i stor utsträckning köpts via forskningskontrakt.
Sektionen har också studentdatasalar med Mac, PC och unix- miljö.
Samtliga anställda har tillgång till elektronisk post och även studenter som så önskar kan erhålla personliga konton. Elektronisk post används naturligtvis flitigt av forskare, men även för meddelanden av administrativ natur.
Samtliga anställda bör kunna nå WWW och information om samtliga avdelningar kan nås via sektionens WWW-server. C:a 30% av de anställda har egna "hemsidor".
Sektionen är intresserad av ett multimedia-center, men för att det skall utnyttjas kommer det att vara viktigt att lärare får tid i sin tjänst att tilägna sig denna teknik. I tider av nedskärning är sektionens lärare redan hårt utnyttjade!
Deltar vi i disussionen ? Jag vet inte? Denna diskussion borde naturligtvis föras on-line! Här skulle man också kunna samla länkar till de projekt som finns på Chalmers! Detta vore ett sätt att "få till stånd ett utbyte av multimediaerfarenheter på CTH."
Detta dokument är bäst on-line: