Multimedia-användning vid Fysiksektionen?

Datoranvändning idag

Fysiksektionen har ovanligt väl samordnade datorresurser, med ett gemensamt system som sköts centralt. Elektronisk post används flitigt, WWW än så länge i ganska begränsad utsträckning. Användning i undervisning sker än så länge huvudsakligen genom individuella lärares engagemang. Inför uppbyggnaden av ett multimediacentrum kanske det vore viktigt att förstå vad som krävs för att möjligheter skall utnyttjas. Träning och stöd för lärare är naturligtvis en viktig komponent. Troligen är det också viktigt att se till att tröskeln för utnyttjande inför varje enskild lektion blir så låg som möjligt. Detta innebär att användandet måste bli en naturlig, ofta återkommande komponent i utbildningen och kräver ett genomtänkt plan för utnyttjande av datorer inom olika utbildningar, så att både studenter och lärare behärskar tekniken. För att en multimedia-miljö skall berika utbildningen krävs naturligtvis goda läromedel. Sådana tar tid att producera! Det krävs också att studenter har möjlighet att besöka ett multimediacenter flera gånger under en kurs. Vid Project ScienceSpace, som utvecklar "Virtual Reality" material, f.n. under tema: Newton world, Maxwell world och Pauling World har man upptäckt vid utvärdering att studenter har svårt att smälta allt material om man bara utnyttjar en lång session och att inlärningen blir mycket bättre om man istället delar upp sin tid i VR på flera tillfällen.

Fysik-sektionen kommer - om stöd ges av KK-stiftelsen - under vårterminen 1997 att delta i ett pilotprojekt för fortbildning av lärare. I samverkan med media-producenter och med lärare vid några gymnasier kommer material om modern fysik att utvecklas och provas i skolmiljö. Erfarenheter från detta arbete kommer naturligtvis att komma utbildningen vid CTH tillgodo.

WWW-utnyttjande idag

Några kurser utnyttjar WWW-material, se t.ex.

Sektionens verksamhetsplan, kursplaner m.m. finns on-line, med länkar från sektionens hemsida

IT-policy

Någon genomarbetad IT-policy för sektionen föreligger inte. WWW är ett nytt medium som öppnar nya möjligheter, för forskning, undervisning, kommunikation. Användandet söker ännu sina former. WWW är till sin natur ett ohierarkiskt system, där alla kan bidra, och där de etablerade forskare/lärare ofta känner trycket från studenter och yngre medarbetare, och kan välja att betrakta detta som ett hot eller som en möjlighet. Att ta möjligheten på allvar leder till ökade krav på goda undervisningsmaterial som bygger på tekniken!

"Information technologies are more like clothes than like fire. Fire is a wonderful technology because, without knowing anything about how it operates, you can get warm just standing close by. People sometimes find computers, televisions, and telecommunications frustrating because they expect these devices to radiate knowledge. But all information technologies are more like clothes; to get a benefit, you must make them a part of your personal space, tailored to your needs.
....
The most significant influence on education will not be the building of a ubiquitous, top-down computing and communication infrastructure for our society; but the development of a second, bottom-up human infrastructure of wise designers, educators and learners."
Prof. Chris Dede, Graduate School of Education, George Mason University, Virginia, in "Testimony to the US Congress, House of Representatives, Joint Hearing on Educational Technologies in the 21st Century", Oktober 1995


P.S. Denna sida har skrivits som svar på en förfrågan från ett projekt vid tredje årskursen på arktekturlinjen inför uppbyggnaden av ett multimediacentrum vid CTH. Kanske det är karaktäristiskt att denna förfrågan inte innehöll en elektronisk svarsadress, än mindre en möjlighet att svara via ett WWW-formulär! CTH bör ta sin framtida multimedia-satsning på allvar och i synnerhet för kommunikation i denna fråga utnyttja de möjligheter tekniken redan erbjuder via WWW.

Nedan följer svar på några av de mer detaljerade frågorna.

Fysiksektionen har ovanligt väl samordnade datorresurser. "Fysikdatorn" administrerar ett unix-system för hela sektionen. Samordningen ger ökade möjligheter till kontinuitet och kompetens m.a.p. systemadministration och användarstöd. Stöd ges också i huvudsak till Mac-användare. Denna service finansieras i stor utsträckning genom medel från sektionen. Datorer har i stor utsträckning köpts via forskningskontrakt.

Sektionen har också studentdatasalar med Mac, PC och unix- miljö.

Samtliga anställda har tillgång till elektronisk post och även studenter som så önskar kan erhålla personliga konton. Elektronisk post används naturligtvis flitigt av forskare, men även för meddelanden av administrativ natur.

Samtliga anställda bör kunna nå WWW och information om samtliga avdelningar kan nås via sektionens WWW-server. C:a 30% av de anställda har egna "hemsidor".

Sektionen är intresserad av ett multimedia-center, men för att det skall utnyttjas kommer det att vara viktigt att lärare får tid i sin tjänst att tilägna sig denna teknik. I tider av nedskärning är sektionens lärare redan hårt utnyttjade!

Deltar vi i disussionen ? Jag vet inte? Denna diskussion borde naturligtvis föras on-line! Här skulle man också kunna samla länkar till de projekt som finns på Chalmers! Detta vore ett sätt att "få till stånd ett utbyte av multimediaerfarenheter på CTH."


Detta svar har sammanställts av Ann-Marie.Pendrill@fy.chalmers.se, tf. prof. Atomfysik, tel 3282,
i samråd med Prof. P-O Nilsson och Prof. Björn Jonsson

Detta dokument är bäst on-line:

http://fy.chalmers.se/~f3aamp/teaching/multimedia.html