Fel och felgränser

GPS´s noggrannhetsfel är en kombination av störningar, banavvikelse och kvalitet hos mottagare.

Störningsfelen orsakas av S/A-systemet, reflektioner och satellitklockfel. S/A-systemet är det system som USAs försvarsmakt infört för att Amerikanska försvarsdepartementet att den bästa möjliga noggrannheten. S/A ( Selected Availability) innebär att en medveten oregelbunden förskjutning av tid/datakoden görs och endast mottagare avsedda för USAs militärstyrkor kan visa högsta noggrannhet.
" S/A innebär bland annat att du kan komma att se en fart / kurs indikering på din mottagare även om den ligger på trädgårdsbordet. Som en följd därav kan du inte garanteras bättre noggrannhet än ± 100 meter 95 % av tiden och ± 300 meter 99,99 % av tiden. Det verkliga felet brukar dock ligga på ± 50 - 100 meter. Genom att avläsa indikerad fart vid stillastående kan du bedöma hur stort positionsfel du läser, ingen eller låg fartindikering betyder god noggrannhet, hög fart ( >= 2-3 enheter ) är lika med sämre noggrannhet." (EngTech Linköping, GPS specialisten ) Andra störningskällor är t.ex. Troposfäriska fördröjningar av signalen (ca 1 meter fel), signalfördröjningar i Jonosfären (ca 10 meter fel).

Reflektioner av signalen mot berg, vattenytor mm i närheten av mottagaren kan interferera med eller av misstag tolkas som direktsignalen som följer en rak linje från satelliten. " Dessa fel uppgår till allt från 100 m ( reflektioner i närheten av byggnader ) till 2-6 m ( vid reflektion mot väldefinierade objekt eller reflektioner mot ytor i närheten av antennen) och är svåra att upptäcka och ibland svåra att undvika." ( Hofmann et al. 1994 (1992) )
Satellitklockfel kan även orsaka några meters fel.

Satellitbanernas avvikelser, på grund av att jorden inte är sfärisk samt månens dragningskraft, har vi inte lyckats hitta storleksordningen på , men viss betydelse har det för det för felgränsen.