Populärvetenskapliga publikationer
och andra artiklar med relation till utbildning
(on-line versionen innehåller länkar till de flesta artiklarna)
-
Matematik och naturvetenskap i lärarutbildningen
Verklighet och visioner, Skriet, april 1998 (lärarstudenternas
tidning)
- "Mathematics in teacher education -
what do students need for science studies?",
LUMA 1998, (Konferens om LärarUtbildning i MAtematik)
- IT i
lärarutbildningarna, Skriet, nov 1998
- Visualisera
Vår Världsbild -
en sommarkurs, ett arbetssätt, en vision
LMNT-nytt, 1999
-
Världsvävens skräddare
- samverkan mellan elever, studenter, lärare och forskare
Presentation för Skolverket, 8 dec 1998.
- Världsvävens
skräddare , Datorn i
Utbildningen
3/99, s10
- Svårare att lära sig IT för
ordbehandlingskunnig?
Datorn i
Utbildningen
3/99, s 8
- ITiS blev svaret
-
vad var frågan?, Datorn i
Utbildningen
5/00, s24
-
Vilken bild av naturvetenskap vill vi ge i skolan?, Krönika,
NOT-bladet 40, okt 2003, s 24
- Pågående
Samtal,
e-tidskrift vid Högskolan i Skövde, redaktör för
temanummer om Datorn i Skolan, ht01: Egna bidrag:
-
Barn kan - men vågar skolan?
-
Plattformar är det som står kvar när tåget har gått:
E-dialog
om IT och kommunikation, Kent Åberg och Ann-Marie Pendrill
- Lärarstudenter
i Världsväven
-
Varje lärare en skrivhandledare
-
"Det är dags att återupprätta läraryrket",
Universitetsläraren,
19/99
(Originaltext, med länkar)
- Avklarat högskoleprov
ger latare elever. Universitetsläraren
21/99.
(Originalrubrik: Antagningssystem ger sämre förkunskaper)
-
"Skall gymnasiestudier ge akademiska poäng?,
Universitetsläraren
3/00.
(Svar på Lars Lustigs inlägg: "Högskolan skall bygga vidare på gymnasiets grund", Universitetsläraren
2/00)
- Spelar barn roll?,
Universitetsläraren
14/00.
-
Omgiven av ondskefulla män?,
GU-journalen 1-01
- Se människan,
Sektionsnytt 14-01
- Matematik -
naturvetenskap?
(Om studenters uppfattning av Pythagoras sats), för
Nämnaren, 4, 1999
- Chokladkakedivision eller
Fourier-transform, Bidrag till
Matematikbiennalen,
Jan 2000
- Matematik på Liseberg, Bidrag till matematikbiennalen 2002
-
Acceleration i matematik, fysik, skola och liv, AMP och Lisbeth
Lindberg,
Bildrag till Matematikbiennalen 2004, Malmö.
-
Lisebergsfysik för hela kroppen,
Fysikaktuellt, 1/00
- Heureka
undanträngt ur fysikböcker
Fysikaktuellt, 1/00 (även LMNT-nytt)
-
Science at the Amusement Park (AMP and M. Axelsson),
CAL-laborate,
vol 5
- Slagkraft på
Liseberg, LMNT-nytt, 2001
- Atomen och tiden, Bidrag till Chalmers Millennie-skrift
- Vetenskapligt förhållningssätt -
kan man undervisa i det? LMNT-nytt 2001
- Fysikaktuellt (redaktör 2002- 2006)
(Länkarna nedan fungerar inte längre: Fysikaktuellt finns
som pdf på www-platsen för Fysikersamfundet.
-
Forum
för Fysiker, 2001, nr 4
-
Välkommen till Göteborg och till ett nytt fysikår, 2002, nr 1
-
ECSITE - Vetenskapscentra, fysik, nätverk och galna kor, 2002, nr 1
- Fysik i
rampljuset, 2002, nr 2
- Fysik,
ekonomi och mål, 2002, nr3
- Fönster
mot universum, 2002, nr 4
- Ljus från
solen, 2003, nr 1
- Fångad av
fysik,
- Kvinnor
i fysik, 2003, nr 3
-
Nobelpris, 2003 nr 4
-
Fysik i Utbildningen och Bilden av Fysik, 2004, nr 1
- Spegelbilder
- Förord till Kvantsprånget av Reidun
Renström,
Ergo Breddning, Liber 2003
http://physics.gu.se/~f3aamp/teaching/publ.html
Ann-Marie.Pendrill@physics.gu.se, Last updated 2004-04-14